‹ Asiakastarinat

Colliers Finlandin uusi integraatioratkaisu toi tehokkuutta datan hallintaan

Colliers Finlandin toiminnan ytimessä on asiakkaidensa kiinteistösijoitusten arvon maksimointi. Netumin luotsaaman integrointiuudistuksen myötä Colliers on nyt paremmin perillä datastaan ja pystyy tarjoamaan asiakkailleen laadukkaampaa palvelua.

Monet eläke- ja vakuutusyhtiöt ja kiinteistösijoittajat ulkoistavat kiinteistösalkkunsa johtamisen Colliers Finlandille. Palveluiden skaala on laaja ja ulottuu aina strategisesta konsultoinnista korjaushankkeiden johtamiseen, energiatehokkuuden kasvattamiseen ja vuokralaisten löytämiseen. Osana globaalia, yli 18 000 asiantuntijaa työllistävää konsernia Colliers Finlandilla on lähes jokaiselle mantereelle ulottuvat verkostot kiinteistöalalla.

Colliers Finlandin kehitysjohtaja ja CIO Leena Jaakonmäki kertoo, että liiketoiminnan sujuvuuden elinehtona on datan tehokas hallinnointi.

Sitä mukaa kun yhteiskunta digitalisoituu, kasvavat vaatimukset meidänkin suuntaamme datan jakamisesta ja tiedolla johtamisesta. Strategiamme keskeinen elementti on tarjota asiakkaillemme mahdollisuus johtaa toimintojaan selkeän tiedonhallintatyökalun avulla. Suomi on kansainvälisesti katsottuna digitalisaation kärkimaita, ja myös Colliers Finland erottuu selvästi muista konsernin maista eri tietojärjestelmien käytön määrässä, Jaakonmäki kertoo.

Colliers Finlandin kehitysjohtaja ja CIO, Leena Jaakonmäki

Tavoitteena matalan kynnyksen integraatioratkaisu

Colliers Finlandille on kertynyt vuosien varrella kymmeniä eri tietojärjestelmiä, ja integraatioiden verkosto oli 2020-luvun alkuun tultaessa kasvanut monimutkaiseksi ja vaikeasti hallittavaksi kokonaisuudeksi. Reaaliaikaista raportointimahdollisuutta ei ollut, virheiden monitorointi oli haastavaa ja uusien integraatioiden suorittaminen aikaa vievää.

Vuonna 2021 konsernin EMEA-alueen teknologia-arkkitehti Laurence Andrews aloitti etsinnät Suomen toimintojen integraatioratkaisun uudistajaksi. Tavoitteena oli löytää uuden kumppanin johdolla integraatioalusta, jonka kautta dataa voisi hallinnoida keskitetysti, tieto olisi yhtenäistä ja se liikkuisi luotettavasti ja nopeasti eri järjestelmien välillä.

–  Etsimme IT-kumppania, joka olisi tarpeeksi iso vastaamaan tarpeisiimme, muttei liian suuri ja jäykkä konserni. Edellytyksenä oli, että yritys tuntee laajasti integraatioalustojen kenttää, muttei olisi kuitenkaan riippuvainen yksittäisistä toimittajista, vaan itsenäinen, Andrews kertoo.

Pian Colliers vakuuttui Netumin pitkästä kokemuksesta ja vahvasta ammattitaidosta integraatioratkaisuissa ja yhteistyö käynnistettiin. Integraatiouudistus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin Netum kartoitti Colliersin lähtötilanteen ja tarpeet integraatioalustan suhteen. Neljää eri toimittajaa haastateltiin tarkemmin, ja lopulta alustaksi valikoitui HiQ:n toimittama FRENDS. Toisessa vaiheessa FRENDS-alusta otettiin käyttöön.

 

Yhdessä uutta oppimassa

Projektia johtanut, Netumin Toni Salminen kuvailee yhteistyötä Colliersin kanssa tiiviiksi.

Vaikka asiantuntijatiimillämme oli yhteensä kymmenien vuosien kokemus integraatioista, perehdyimme FRENDS-teknologiaan yhdessä Colliersin asiantuntijoiden kanssa yhteisillä kursseilla, Salminen kertoo.

Salminen kiittää Colliersia siitä, että näki tilanteen pikemminkin mahdollisuutena kuin uhkana.

Se oli malliesimerkki siitä, miten asiakkaan kanssa kasvetaan yhdessä tekemiseen.

Uuden alustan käyttöönotossa osa Colliersin vanhoista integraatioista siirrettiin uudelle alustalle, osa tehtiin kokonaan uusiksi. Valvonta keskitettiin yhteen paikkaan. Salminen korostaa keskitetyn integraatioratkaisun ketteryyttä ja joustavuutta.

Kun eri tietojärjestelmät ovat yhteydessä toisiinsa ja data liikkuu sujuvasti oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan, pohjautuu päätöksenteko laadukkaampaan tietoon.

 

Netumin projektinjohtaja Toni Salminen

Oman tiimin jatke

Jaakonmäen mukaan uudistuksen keskeisenä etuna on kustannustehokkuus, jonka integraatioratkaisun skaalautuvuus mahdollistaa. Colliers pystyy tarjoamaan nyt myös asiakkailleen parempaa palvelua, kun datan hallinta on sujuvoitunut ja tehostunut.

Integraatiotyökalu yhdistettynä C360-tietovarastoalustaan tuo meille ketteryyttä raportointiin, ja tunnemme oman datamme paljon syvällisemmin. Tämä auttaa meitä ratkaisemaan ongelmia ja organisoimaan toimintaamme entistä paremmin, ja myös asiakkaillamme on nyt käytössään paremmat välineet omien portfolioidensa johtamiseen, Jaakonmäki sanoo.

Yhteistyö Netumin kanssa on ollut tiivistä. Andrews näkee, että tietty ihannetila on saavutettu yhteistyön tasossa, kun Netum ei tunnu enää erityisen ulkopuoliselta.

Istumme alas ja teemme työtä yhtenä tiiminä. Olen hyvin vaikuttunut Netumin osaamisesta ja minulla on vahva luottamus siihen, että Netum on johdattanut meidät oikealle polulle, Andrews sanoo.