‹ Asiakastarinat

Monetran ketterä MonetTieto toi visuaaliset raportit julkishallintoon – uusimpina asiakkaina hyvinvointialueet

MonetTieto on Monetran talous- ja HR-raportointiratkaisu, jonka myös Keski-Suomen sairaanhoitopiiri on ottanut käyttöön. Vuoden 2023 alussa aloittava uusi Keski-Suomen hyvinvointialue aikoo myös vastata kasvaviin tiedolla johtamisen tarpeisiin MonetTiedon avulla.

Monetra on Oulun, Tampereen, Kuopion ja Jyväskylän kaupunkien sekä alueiden neljän sairaanhoitopiirin yhdessä perustama hallintopalveluita tarjoava konserni. Kymmenet asiakkaat – kunnat, kaupungit, sairaanhoitopiirit ja maakunnat – hoitavat Monetran kautta hallintoaan aina kirjanpidosta ja palkanlaskennasta rekrytointeihin ja tulkkauspalveluihin. Voittoa tavoittelematon in-house-yhtiö tuo joustavuutta ja synergiaetuja asiakkailleen tarjoamalla palvelut keskitetysti, saman katon alta.

Yksi Monetran tuotteista on Netumin kanssa kehitetty talous- ja henkilöstöhallinnon raportointiratkaisu MonetTieto. Microsoft Azuren pilvipohjaisella tietoalustalla operoiva ja Power BI -työkaluilla käytettävä MonetTieto tekee tietojohtamisesta modernia ja tehokasta. MonetTiedon keskeisimpiä hyötyjä asiakkaalle ovat helppokäyttöisyys, visuaalisuus ja ketterä teknologia. Monetra-konsernin digijohtaja Kimmo Siponen korostaa ratkaisun intuitiivisuutta.

–  Tämä alusta on todella tarkoitettu kaikille. Aiemmin asiakkaat eivät pystyneet tarkastelemaan raportteja ja tietojen etsiminen eri järjestelmistä oli kohtuuttoman työlästä. Nyt MonetTiedon avulla käytännössä kuka tahansa pääsee nopeasti katsomaan visuaalisia raportteja, ilman että tarvitsee olla kirjanpidon ja tietojärjestelmien koukerot ymmärtävä alan ammattilainen. Tämä tuo merkittävää hyötyä asiakkaillemme, kun kevyt käyttökoulutus riittää tuotteen hallitsemiseen, Siponen sanoo.

MonetTiedon visuaaliset raportit ovat helppolukuisia

Monetran ja Netumin yhteistyö ulottuu monen vuoden taakse ja MonetTietoa luotsataan jo rutinoidusti. Monetran tuotepäällikkö Valtteri Palmu kuvailee roolitusta Monetran ja Netumin välillä selkeäksi ja toimivaksi.

–  Netumin vastuulla ovat tietovarastointi, arkkitehtuuri ja tietomallinnukset, Monetra taas on luonut visualisoinnit. Kumppanuus on sekä projektiluontoista että jatkuvaa: aina kun uusi asiakas ottaa MonetTiedon käyttöön, toteutamme Netumin johdolla käyttöönottoprojektin, mutta lisäksi Netum kehittää jatkuvasti palvelua paremmaksi, vastaa ylläpidosta ja ratkoo eteen tulevia teknisiä ongelmia, Palmu sanoo.

Keski-Suomen sairaanhoitopiiri vei raportoinnin nykyaikaan

Keski-Suomen asiakkaita palvelee Jyväskylässä sijaitseva Monetra Keski-Suomi. Yhtiön merkittävimpiin omistaja-asiakkaisiin kuuluva Keski-Suomen sairaanhoitopiiri teki vuonna 2021 toteuttamispäätöksen MonetTiedon käyttöönotosta, ja talous- ja HR-raportointi oli valmis käyttöön helmikuussa 2022. Tuotteen loppukäyttäjiä sairaanhoitopiirissä ovat muun muassa controllerit, HR-asiantuntijat ja esimiehet.

Monetra Keski-Suomen sovellusasiantuntijana ja Netum-yhteistyön projektipäällikkönä toimiva Eija Mäkelä on saanut MonetTiedosta kiitosta loppukäyttäjiltä. 

– Edellinen raportointijärjestelmä oli yksinkertaisesti tullut tiensä päähän eikä pystynyt enää palvelemaan asiakastamme kunnolla. Sairaanhoitopiiriltä on tullut uudesta ratkaisusta erittäin positiivista palautetta. Tuotetta pidetään käyttäjäystävällisenä ja visuaaliset graafit tuovat monimutkaiset luvut helposti ymmärrettävään muotoon.

Myös vuoden 2023 alussa aloittava uusi Keski-Suomen hyvinvointialue ottaa MonetTiedon käyttöön, koska sairaanhoitopiirin kokemukset ratkaisusta ovat olleet niin hyvät.

Hyvinvointialueilla korostuu tiedolla johtamisen tarve

Hyvinvointialueuudistus merkitsee laajentuvia raportointivelvollisuuksia ja näin ollen yhä keskeisempää roolia tiedolla johtamiselle. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri sekä osa Jyväskylän kaupungin ja alueen 22 kunnan palveluista sulautuvat kokonaan uudeksi organisaatioksi. Mäkelä laskeskelee, että tuleva hyvinvointialue työllistää jopa 400–600 esimiestä, eli MonetTieto saa satoja uusia käyttäjiä. Nykyinen ratkaisu taipuu onneksi moneen.

– MonetTieto on niin joustava, että emme varmasti joudu heti pulaan uusien raportointivelvollisuuksien kanssa.

Uudenlaisen toiminnan ohjaaminen, analysointi, seuraaminen ja ennakointi tarkoittaa, että datan on oltava sellaisessa muodossa, että sitä pystyy hyödyntämään. Netumin avainasiakaspäällikkö Patrik Uhinki katsoo, että Netumin pitkä kokemus julkishallinnon asiakkaista ja edelläkävijän asema julkisen sektorin tiedolla johtamisen tason nostamisessa herättää luottamusta asiakkaissa.

– Teknologiamme on erittäin kustannustehokasta, sillä se pohjautuu DSharpin tietovarastoautomaatioon. Periaatteessa talous- ja HR-raportoinnin voisi räätälöidä jokaiselle asiakkaalle alusta asti, mutta Monetran kautta asiakkaat saavat huippumodernin tuotteen käyttöönsä nopeammin, Uhinki sanoo.

 Monetra Keski-Suomessa ollaan tyytyväisiä Netumin kanssa tehtyyn yhteistyöhön. Mäkelä pitää erityisesti kommunikointia sujuvana. Tyhmiä kysymyksiä saa aina esittää, ja vastaukset saadaan nopeasti.

– Meillä on vahva kokemus siitä, että meitä kuunnellaan. Olemme Netumin kanssa samalla aaltopituudella, ja minkä tahansa kissan saa aina nostaa pöydälle, jos eteen tulee haasteita, Mäkelä kiittää.

Toteutuksesta vastasi nykyisin Netum Group Oyj:hin kuuluva Cerion Solutions Oy. Netum Group Oyj osti Cerion Solutions Oy:n koko osakekannan 1.10.2021. Uuden organisaatiorakenteen myötä Cerionin työntekijät ja toiminnot siirtyivät Netum Oy:hyn 1.10.2022 ja virallisesti Cerion Solutions Oy sulautui Netum Oy:hyn 31.12.2022.