‹ Asiakastarinat

Wärtsilälle digitaalinen hankintaprosessi – hyvästit turhalle meilinvaihdolle

Meriteollisuuden globaaleihin kärkiyrityksiin kuuluva Wärtsilä on digitalisoimassa hankinta- ja ostoprosessinsa. Netumin toteuttama toimittajaportaali on parantanut toimitusvarmuutta ja luonut täyden näkyvyyden koko hankintaketjuun. Tämä näkyy Wärtsilän asiakkaille entistä parempana palveluna.

We make the sea and sky cleaner, lupaa Wärtsilän Helsingin pääkonttorin aulassa pyörivä video. Meri- ja energiateollisuudelle teknologiaratkaisuja toimittava, yli 18 000 henkilöä globaalisti työllistävä jätti toimii alalla, jossa toimitusketjun tehokkuuden pitää olla huipussaan, jotta kunnianhimoinen visio toteutuisi.

Tehokkuutta on viime vuosina maksimoitu yhteistyössä Netumin kanssa digitalisoimalla purchase-to-pay-prosessit eli operatiiviset ostot. Niitä riittää: Wärtsilällä on tuhansia toimittajia, joille tehdään satoja tuhansia tilauksia vuosittain. Uusi toimittajaportaali on Wärtsilän ja sen toimittajien välinen pilviratkaisu, jossa kaikki P2P-prosessiin liittyvä data – esimerkiksi tilaukset ja niihin liittyvät piirustukset tai materiaalisertifikaatit – ovat esillä. Supplier dashboard tarjoaa toimittajille tietoa toimitusvarmuudesta ja toimitusten laadusta.

– ERP-järjestelmämme ja toimittajaportaalimme ovat nyt täydellisessä symbioosissa, joten tiedonvaihto on automaattista. Meilien vaihto toimittajiemme kanssa on vähentynyt huomattavasti nyt kun ostoihin liittyvä kollaboraatio tapahtuu järjestelmässä, kertoo Wärtsilän hankintaketjun digitalisoinnista globaalisti vastaava Antti Heikkinen.

Netum tukena uusissa markkinanäkymissä

Ostotoiminnot ovat murroksessa monilla teollisuuden aloilla globaalin taloustilanteen epävarmuudesta johtuen. Resurssitehokkuus nousee keskiöön sekä korkeampien ympäristöstandardien että tulevaisuuden markkinatilanteiden vaikean ennustettavuuden vuoksi. Myös Wärtsilän tuoteportfolio on uudistunut vastaamaan filosofiaa Wärtsilä-as-a-Service – kaikki ratkaisut myydään nykyään kokonaisvaltaisina palveluina.

– Toimitussyklit ovat yhä nopeatempoisempia, joten tiedon luotettava ja välitön liikkuvuus meidän ja toimittajiemme välillä on kasvanut tärkeäksi tekijäksi arvoketjussa. Kun yhteen ostotoimintoon saadaan pienikin ajan ja resurssin säästö uuden järjestelmän johdosta, kertautuu se vuositasolla merkittävästi korkean ostotilausvolyymimme ansiosta, sanoo Heikkinen.

Netum on ollut kauan Wärtsilän kumppani eri kehitysprojekteissa. Jo vuonna 2010 käyntiin polkaistu Supply Chain Digitalization -projekti on edennyt pisteeseen, jossa suuri osa Wärtsilän toimittajista hyödyntää portaalia. Tämän mittaluokan uudistus vie luonnollisesti aikaa.

– Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. Tämä koskee paitsi suuria yrityksiä, jotka ovat jo valjastaneet digitaaliset alustat käyttöönsä, myös pk-yrityksiä, joiden pitää pystyä linkittymään teollisuusyritysten standardeihin. Ohjelmistokehittäjät ovat avainasemassa parempien, eri kokoisten ja tyyppisten organisaatioiden digitaalisen potentiaalin valjastamisessa täyteen tehoonsa, sanoo Heikkinen.

Toteutuksesta vastasi nykyisin Netum Group Oyj:hin kuuluva Cerion Solutions Oy. Netum Group Oyj osti Cerion Solutions Oy:n koko osakekannan 1.10.2021. Uuden organisaatiorakenteen myötä Cerionin työntekijät ja toiminnot siirtyivät Netum Oy:hyn 1.10.2022 ja virallisesti Cerion Solutions Oy sulautui Netum Oy:hyn 31.12.2022.