Tietoliikenteen tarkat valvojat

Sovellustenväliset tietovirrat ovat yksi yritysten kriittisimmistä kokonaisuuksista. Automatiikka ei voi korvata asiantuntevaa ihmistä tietovirtojen valvonnassa.

Teksti Anna Gustafsson  Kuva AgentIT

Netum Groupiin kuuluva AgentIT on tietovirtojen sovelluskehitykseen erikoistunut asiantuntijayritys. Aikana, jolloin automaatiosta, tekoälystä ja robotiikasta on tullut lähes joka alalla kulunut hokema, tämä yritys ui vastavirtaan. Tekoäly on toimiva työkalu, mutta ongelmatilanteiden analyysissa ja nopeassa ongelmanratkaisussa ihminen on korvaamaton.

– Tietovirtojen valvontaan ja häiriötilanteiden ennakointiin käytämme kyllä erilaisia työkaluja, kuten robotiikkaa ja keinoälyä, mutta mikään automatiikka ei pysty korvaamaan asiantuntevaa henkilöä valvontapalvelun takana, vakuuttaa asiakkuusjohtaja Petteri Patjas.

Yrityksen tietovirtojen hallinta on liiketoiminnan kannalta yksi kriittisistä toiminnoista. AgentIT:n asiantuntijat valvovat vuorokauden ympäri asiakkaidensa IT-järjestelmiä, logistiikkaprosesseja ja muuta metriikkaa. Pyrkimyksenä on mahdollisimman lyhyt ongelmanratkaisuaika. Siinä vaiheessa, kun tekoäly ei vielä ole havainnut tietovirtojen pieniä poikkeamia, asiantuntija on saattanut ne jo huomata.

– Ensimmäinen henkilö, joka huomaa virheen, osaa tehdä myös oikean analyysin ja korjata tilanteen, Patjas kuvaa AgentIT:n asiantuntijoiden osaamista.

Asiantuntijat koulutetaan

Työ asiakkaiden kanssa aloitetaan kartoittamalla kattavasti toimintaa erityisesti sen suhteen, mitkä ovat asiakkaan liiketoiminnan kannalta kaikkein kriittisimmät tietovirrat. Työssä hyödynnetään valmiita työkaluja, mutta aina niitä ei ole käytettävissä.

Esimerkiksi kaasumarkkinoiden toimijoille AgentIT loi oman seurantamallin. Välitettävä viestiliikenne on hyvin toimialakohtaista, esimerkiksi kaasuputkien lämpötiloja ja kaasuverkon toimintaa kuvaavaa dataa.

Integraatioasiantuntija ja tiiminvetäjä Juho Suominen kertoo, että AgentIT kouluttaa itse omat asiantuntijansa kisällimallilla.

– Uudet työntekijät oppivat kahden kokeneemman kanssa työskennellen. Valvontatehtävässä asiakasyritysten viestijärjestelmistä tarvitaan paljon kokemusta, jotta osaa katsoa kokonaisuutta.

 

Ongelmat kertautuvat

Millaisia ongelmia liiketoiminnalle häiriöt viestiliikenteessä sitten saattavat aiheuttaa? Pienetkin katkot tiedonkulussa toiminnanohjausjärjestelmään saattavat tulla kalliiksi. On inhimillisiä virheitä tai viestien jumiutumista ruuhkatuntien aikana ja palvelimet kaatuvat.

Esimerkiksi logistiikka-alalla kyseessä saattaa olla tiedonkulku rahdin saapumisesta satamaan. Kaupan alalla tilausten ja laskujen käsittely saattaa hidastua huomattavasti pientenkin muotovirheiden vuoksi.

– Konkreettisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että kuorma-auto odottaa tyhjänä, mutta tavaraa ei saada sisään. Tämä ei ole hyvä asia liiketoiminnan kannalta, eikä se ole myöskään ekologista, kertoo integraatioasiantuntija Roope Aapola.

Patjas lisää, että yrityksille myös tekee hyvää hahmottaa oma roolinsa koko arvoketjuissa.

– Ongelmat toimitusketjussa kertautuvat. Alihankkijan hidastelulla saattaa olla yllättäviä vaikutuksia teolliseen tuotantoon. Siksi kriittisten toimintojen viestinnän toimivuuteen kannattaa panostaa, Patjas summaa.

AgentIT Finland Oy on 1.1.2021 lähtien Netum Integrations Oy.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Helsingin Sanomien Logistiikka-liitteessä 13.5.2020. Lataa liite pdf-muodossa tästä.