Vihreä koodi typistää digipalveluiden energiankulutuksen minimiin

Vihreän koodaamisen ytimessä on ajatus siitä, että vähemmän on enemmän, ja energiaa kannattaa kuluttaa ainoastaan sovelluksen kannalta välttämättömiin toimintoihin. Asiakkaalle tämä tarkoittaa usein myös sujuvampaa käytettävyyttä.

Digipalveluiden energiankulutusta voidaan vähentää merkittävästi karsimalla sovelluksista pois kaikki turha. Suorituskykyinen järjestelmä tarvitsee vähemmän resursseja, sietää vikoja paremmin, on helppokäyttöinen ja sitä on mutkaton ylläpitää – voipa se pitkässä juoksussa kuluttaa myös verraten vähemmän rahaa. Kuulostaa hyvältä, eikö?

Onko hienompi aina parempi?

Resurssiviisas digipalvelutuotanto on monelle meistä vielä vieras ajatus, sillä elämme ajassa, jossa tiedonsiirtoverkot ja -kapasiteetit ovat lähes loputtomat, eikä digipalveluiden tarjoamilla ratkaisuilla ole rajaa. Mitä hienompi, sen parempi, ajattelemme.

On tullut aika herätä: Liikenne ja -viestintäministeriön julkaiseman ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategian mukaan erilaiset ICT-ratkaisut kuluttavat vuosittain jopa 4–10 prosenttia kaikesta sähköstä ja tuottavat 3–5 prosenttia kasvihuonepäästöistä maailmassa. Se on valtavasti liikaa.

Mitä vihreä koodi tarkoittaa? 

Vihreän koodaamisen tavoitteena on rakentaa ohjelmistoja, jotka käyttävät vain välttämättömän määrän energiaa ja dataa. Tarkoituksena on niin ikään huolehtia muun muassa siitä, että sovellus hyödyntää laitteistoja tehokkaasti, on energiankulutukseltaan optimoitu ja että se vähäinenkin palveluun kuluva sähkö on vihreää.

Yksittäisen ICT-palvelun hiilijalanjälkeä voidaan oikeilla toimilla pienentää jopa 90 prosenttia, kertovat Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus, LUT-yliopisto ja TIVIA Green ICT -hankkeessaan.

Vihreän koodin hyödyntämisessä – ja itse sen määrittelyssäkin! – ollaan vielä alkuvaiheessa, mutta on tiettyjä lainalaisuuksia, jotka huomioimalla sovelluksissa voidaan vaikuttaa suoraan palvelun energiankulutukseen. Näistä lainalaisuuksista – ja esimerkeistä niiden hyödyntämiseksi – tulette tulevaisuudessa kuulemaan luultavasti lisää myös blogissamme.

Vihreä koodi tarjoaa ilmastoviisaita ratkaisuja

Monesti ajatellaan, että ilmastoystävälliset valinnat näkyvät tilaajalle ja loppukäyttäjälle monimutkaisina, kehnoina tai vaihtoehtoisesti erityisen kalliina palveluina. Tällaista ajattelua on uskallettava haastaa.

Usein nimittäin on niin, että jotakin tiettyä laajaa ja ison hiilijalanjäljen omaavaa ohjelmistoa käytetään asiakkaan päässä itseasiassa vain johonkin pieneen yksittäiseen toimintoon. Tai toisaalta kehitetään yksi, monimutkainen ja paljon resursseja vaativa vipstaakkeli palveluun, joka on ehkä hieno, mutta kokonaisuuden kannalta täysin epärelevantti. Tällaiset ratkaisut kuormittava turhaan niin maapallon kantokykyä kuin asiakkaan lompakkoakin – ja juuri näihin tilanteisiin voi etsiä fiksumpia vaihtoehtoja vihreästä koodista.

Vihreä ajattelumme tukee myös asiakkaan ympäristötyötä

Kuten digitaalisten palveluiden johtajamme Kalle Haviala kirjoittaa, tulee jokaisella netumilaisella jatkossa olemaan valmiudet hyödyntää ja edistää vihreän koodin mukaista ajattelua työssään. Iso osa meistä työskentelee asiakasyrityksissä ja -organisaatioissa. Kun myös nämä työntekijät kouluttautuvat vihreän koodaamisen saloihin, on sillä suora vaikutus myös asiakkaidemme ympäristövastuullisuuteen ja toivottavasti myös hiilijalanjälkeen.

Netumin tarkoituksena ei ole toteuttaa vihreää ajattelua pelkästään yksittäisissä asiakasprojekteissa – tavoitteena on ujuttaa se kaikkiin toteuttamiimme digipalveluihin.

Haluatko kuulla lisää? Ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme. Autamme mielellämme!

 

Mikko Satama
Yritysarkkitehti
mikko.satama@netum.fi

Haluatko lisätietoja? Ota meihin yhteyttä!