‹ Tutustu Netumilaisiin

Eero Räsänen, Päivystävä järjestelmäasiantuntija

Päivystävän järjestelmäasiantuntijan työssä oma aktiivisuus on valttia ja oivalluksista on hyötyä koko porukalle

Päivystävä järjestelmäasiantuntija on moniosaaja, jonka työmaa koostuu suuresta kirjosta erilaisia ylläpidettäviä järjestelmiä. Työ vaatii taitoa tulkita lokeja ja priorisoida tehtäviä, ja oppia tarttuu mukaan koko ajan. Omilla oivalluksilla ja uusia alueita haltuun ottamalla voi helpottaa koko tiimin työtä.

Päivystäjänä valvon ja ylläpidän palvelimia ja niiden palveluita, ratkon asiakkaiden ongelmia, vastaan puheluihin ja viesteihin sekä hoidan pääsynhallintaa. Päivystyspäivien ulkopuolella autan aktiivista päivystäjää, ratkon muita asiakkaan järjestelmiin liittyviä tikettejä sekä kehitän järjestelmiä ja niiden valvontaa. Työnsarkaa siis riittää.

Ylläpidettävien järjestelmien määrä ja niiden ominaisuuksien erot haastavat. Oma taustani monien erilaisten järjestelmien parissa on ollut hyvä lähtökohta nykyiseen tehtävääni. Paljon olen kuitenkin oppinut työn lomassa esimerkiksi Linux-järjestelmistä, jotka ovat Netumin vahvuus. Kokemuksen myötä päättely nopeutuu, mutta koko ajan vastaan tulee myös uutta haltuun otettavaa. Priorisointi on tärkeä taito.

Parasta työssäni ovat pienet onnistumiset: vikojen etsiminen on salapoliisityötä, ja ongelmien ratkeaminen palkitsee.

Kerron tässä blogissa kahdesta itselleni tärkeästä onnistumisesta Netum-urani varrelta. Ensimmäinen on asiakasprojekti, toinen taas omasta huomiostani syntynyt kokeilu, joka jäi koko tiimin käyttöön.

Graylog – työvoitto, joka auttaa palvelemaan asiakasta entistä sujuvammin

Asiakkaan palvelimille tarvittiin parempi Windows-lokien valvontajärjestelmä, eikä meillä ollut suoraan soveltuvaa ratkaisua. Selvitin vaihtoehtoja ja valitsin Graylogin, joka on ilmainen vapaan lähdekoodin lokien valvontajärjestelmä.

Testasin Graylogia ensin testiympäristössä, laitoin palvelimelle asetukset kuntoon ja onnistuin lokittamaan oman tietokoneeni ongelmia. Sen jälkeen asensin järjestelmän asiakkaan palvelimelle ja tein tarvittavat konfiguraatiot. Tällä hetkellä järjestelmä valvoo kymmenkuntaa asiakkaan palvelinta, ilmoittaa päivystäjille sähköpostitse Windows-lokin kriittisistä hälytyksistä ja kertoo, millä palvelimella hälytys on ja mitä on mennyt pieleen.

Pitkä ja intensiivinen Graylog-projekti oli tärkeä työvoitto, jossa selätettiin monta haastetta. Järjestelmä piti asentaa kontitettuna, mikä vaati jonkin verran opettelua. Graylog auttaa meitä valvomaan asiakkaan palvelimia tehokkaasti, mutta sen lisäksi halusin projektilla osoittaa itselleni, että minulla on taidot tehdä tällainen järjestelmä. Senkin vuoksi hyvä lopputulos maistuu erityisen makealta.

Päivystäjien OneNote-muistio – idea, josta tuli jokapäiväinen työkalu

Joskus onnistumisen kokemus tulee puhtaasti oman oivalluksen kautta. Käytin työssäni OneNote-muistiota työohjeiden kirjaamiseen ja hoksasin, että päivystäjillä olisi hyvä olla yhteinen, jaettu muistio, johon nojata ongelmanratkaisussa. Meillä on viralliset ohjeet järjestelmien ylläpitoon ja operointiin, mutta ne ovat usein pitkiä suorasanaisia tekstejä. Suuri tarve oli epävirallisille, nopeasti käytettäville ja täydennettäville ohjeille, joihin on merkitty vain välttämättömät tiedot ja komennot.

Muistio otettiin ilolla vastaan, ja koko päivystäjäporukka on innostunut kirjoittamaan ohjeita eteen tulevien ongelmien ratkomiseen. Uuden ohjeen voi luoda minuutissa, kun vain olennainen kirjataan ylös. Laajaksi kasvanut ohjemuistio on paitsi arkea helpottava työkalu, myös tärkeä apuväline uusille, työnsä aloittaville päivystäjille.

Itsenäistä työtä tiimin tuella

Päivystystyö on etenkin etätyöaikana melko itsenäistä hommaa. On kuitenkin hyvä tietää, että tarvittaessa taustalla on osaava tiimi, jonka kanssa tutkia vaikeampia asiakasprojekteja. Minulle on tärkeää, että huolehdin työssäni myös, etteivät uudet tekijät jää yksin. Pidän perehdyttämisestä, ja olen päässyt opastamaan jo aika monta tulokasta tehtäviinsä. Ehkä sinä olet seuraava tekijä, jonka saan luotsata alkuun Netumilla?

Eero Räsänen valmistuu keväällä 2021 tietotekniikan diplomi-insinööriksi. Hän on työskennellyt Netumilla järjestelmäasiantuntijana vuodesta 2019, ja hänen taustansa on erilaisissa IT-alan tuki- ja asiantuntijatehtävissä. Vapaa-ajalla Eero urheilee mielellään sekä netumilaisten että muiden kavereiden kanssa ja harrastaa aktiivisesti myös lautapelejä ja miniatyyrien maalaamista.