‹ Asiakastarinat

Kotipizzan CIO Janne Reimari on tyytyväinen kun yhtiö valitsi Netumin kyberturvallisuuskumppanikseen. Kuvassa Janne Reimari oikealla. Vasemmalla Netumin kyberturvallisuuden asiantuntija Petri Saarenmaa.

Netum konsultoi Kotipizzaa kyberturvallisuudessa: ”Olemme löytäneet erinomaisen asiantuntevan ja luotettavan kumppanin”

Kotipizza valitsi keväällä 2021 Netumin kyberturvallisuuskumppanikseen. Netum toimii nyt Kotipizzan tietoturvaneuvonantajana, tekee testauksia ja kouluttaa Kotipizzan henkilökuntaa tietoturvaan liittyvissä asioissa. Kotipizzan tietoturvan taso on jo selvästi noussut ja valmius reagoida mahdollisiin tietomurtoihin on parantunut. Ennen kaikkea Kotipizza on löytänyt kumppanin, johon se voi luottaa.

Kotipizza kaipasi ulkopuolista apua tietoturvauhkien lisääntyessä

Kotipizzan CIO Janne Reimari kertoo, että maailmalla on tehty parin viime vuoden aikana yllättävän paljon tietoturvahyökkäyksiä pizzaketjuihin. Lisäksi Kotipizzan verkkoliiketoiminta on kasvanut niin valtavasti, että tietoturvan merkitys on noussut aivan uudelle tasolle.

Aikaisemmin kun ihmiset kävivät ostamassa pizzoja ravintolasta, ei hakkereille ollut tarjolla henkilötietoja varastettaviksi.

– Eivät asiakkaamme nytkään yöuniaan menetä, vaikka heidän kuljetustilaustensa data joutuisi vääriin käsiin. Mutta jos siitä joukosta neljännesosakin toteaisi, etteivät he enää uskalla käyttää verkkopalveluamme, olisi sillä meille iso liiketaloudellinen merkitys, Reimari selittää.

Netumin kyberturvallisuusosaaminen ja tapa viestiä tekivät vaikutuksen

Netumin kyberturvallisuusasiantuntija Petri Saarenmaa kertoo, että Netumilla perustettiin vuoden alussa kyberturvallisuuden liiketoimintayksikkö, johon kaikki tietoturvaosaajat kerättiin.

– Jotkut saattoivat sitä ennen pitää Netumia pelkkänä ohjelmistotalona, vaikka onhan Netum tehnyt kyberturvallisuutta jo pitkään, Saarenmaa pohtii.

Kotipizzalla ei ollut aiemmin kyberturvallisuuskumppania, vaan sitä hoidettiin itsenäisesti.

– Tietoturvahan on luottamusbisnestä ja Netumin kanssa asiat vaan loksahtivat kohdalleen. Kyllä se on kaikista tärkeintä, että meillä on toimiva dialogi kumppanimme kanssa, Reimari sanoo.

Tietoturva on Kotipizzan Janne Reimarin mukaan luottamusbisnestä. Hän kertoo, että Netumin kanssa asiat vaan loksahtivat kohdalleen.

Testaamisesta alkanut yhteistyö syveni nopeasti

Aluksi Netumin asiantuntijat keskittyivät teknisen tietoturvan arviointiin: miettivät muun muassa hyökkääjän näkökulmasta, miten Kotipizzan järjestelmiä voisi käyttää muulla tavoin, kuin miten niitä on suunniteltu käytettävän. Syksyllä hyvin sujuneet työt laajenivat alkuperäisen suunnitelman ulkopuolelle.

– Rakensimme nopealla aikataululla tiimin tätä varten. Nyt meillä alkavat myös räätälöidyt tietoturvakoulutukset Kotipizzan työntekijöille, Saarenmaa kertoo.

– Kaikki on sujunut erittäin mallikkaasti. Aistin jo alusta alkaen, että henkilökuntamme otti uuden tietoturvakumppanimme Netumin hyvin vastaan, Reimari mainitsee.

 

Kotipizzan kyberturvallisuuden taso on jo noussut selvästi

Reimarin mukaan lyhyestä yhteistyöstä on jo saatu paljon vastinetta rahoille. Jopa yleinen ymmärrys tietoturvasta on ehtinyt parantua.

– Olemme saaneet Netumilta enemmän kuin mitä osasimme edes odottaa. Ulkopuolisen tahon tekemät penetraatiotestaukset luovat omalle organisaatiolle turvallisuudentunnetta, kun huomaamme, ettei tietoturvan puukottaminen nykyaikaisinkaan menetelmin onnistu.

– Jos löytyy heikkouksia, niihin pystytään puuttumaan nopeasti, Reimari lisää.

Reimari muistuttaa, että jos joku haluaa oikeasti murtautua toisen tietoihin, sitä ei pysty käytännön tasolla mitenkään sataprosenttisesti poissulkemaan. Asiantunteva kumppani pystyy auttamaan myös tietomurron sattuessa ja tietää, miten viranomaisten, kuluttajien ja muiden sidosryhmien kanssa tulee toimia tällaisessa tilanteessa.

Netumin asiantuntemus ja palvelualttius keräävät kiitosta

Reimari on todella tyytyväinen avoimeen keskusteluyhteyteen sekä siihen, että he ovat Netumin asiantuntijoiden kanssa koko ajan samalla sivulla ja puhuvat asioista samoilla termeillä.

Reimarin mukaan myös Netumin asenne on ollut erinomaisen joustava ja proaktiivinen. Asiantuntijoilla on kyky auttaa ja lähteä johtamaan asioita asiakkaan puolesta.

– Se on juuri sellaista kumppanuutta, mitä haemme, Reimari painottaa.

Saarenmaa korostaa, että myös Netumille on tärkeää, että he ovat luottamuksen arvoisia. Netumilla on töissä todella kokeneita tietoturva-asiantuntijoita, jotka ymmärtävät myös liiketoiminnan rajoitteita. Siksi Netum pystyy tuottamaan palvelua, joka on korkeatasoista niin laadultaan kuin laajuudeltaan.

Mainiosti alkanut yhteistyö saa jatkoa myös konsernin muissa yksiköissä

Kotipizzan ja Netumin yhteistyö on vasta alussa. Konsernissa on kolme eri liiketoiminta-aluetta ja tähän mennessä Netum on keskittynyt vasta Kotipizzaan.

– On vielä paljon asioita, joita meidän täytyy yhdessä Netumin kanssa tarkastella, ennen kuin tiedämme olevamme riittävällä tietoturvatasolla kaikissa yksiköissä, Reimari myöntää.

– Sujuva yhteistyö on tietoturvan parantamisen välttämätön edellytys. Siksi haluamme kyberturvallisuuskumppaniksemme jatkossakin Netumin, hän summaa.