‹ Asiakastarinat

Orkla tiedolla johtamisesta: ”Tämä on matka, joka ei pääty koskaan”

Cerion Solutions on osa Netum Groupia.

Pohjoismaiden suurin päivittäistavarakaupan toimittaja Orkla ja Netum Groupiin kuuluva Cerion ovat tehneet vuoden verran yhteistyötä tietovarastoinnin kehittämisessä ja datan hyödyntämisessä.

Abba, Felix, Panda, Taffel… Orkla Suomi pyörittää niin montaa päivittäistavarakaupan brändiä, että se koskettaa tavalla tai toisella lähes jokaisen suomalaisen arkea. Yrityskauppojen myötä vuosien varrella kasvanut ja monimuotoistunut Orkla on viime vuosina ollut haasteen edessä: miten yhtenäistää data ja tiedonhallinnan prosessit eheäksi kokonaisuudeksi?

Oma tietovarasto oli rakennettu itse Microsoft EDL-työkalujen avulla, mutta nyt ulkopuoliselta ammattilaiselta tarvittiin visiota sen kehittämiseen. Cerion oli Orklan CIO:n Antti Havolan mielikuvissa sopiva ehdokas tiedonhallinnan kumppaniksi: ammattitaitoinen ja nopeasti reagoiva firma, jonka asiantuntijat vaikuttivat kaiken lisäksi hyviltä tyypeiltä. Nyt yhteistyötä Cerionin kanssa on takana vuoden verran, ja odotukset ovat ylittyneet.

Käynnistimme kumppanuuden ketterästi kokeillen, ja yhteistyö on laajentunut askel askeleelta. Tahtotilanamme on pitkäaikainen kumppanuus ja Cerionin entistä vahvempi rooli tietovarastomme ylläpitäjänä ja kehittäjänä, Havola sanoo.

Cerionin alkuperäinen rooli konsultoijana ja apukäsinä on vahvistunut entistä strategisemmaksi tiedolla johtamisen kumppaniksi. Dennis Eliasson, Cerionin tekninen arkkitehti, pitää Orklan asiakkuutta poikkeuksellisena monella tapaa.

– Tällaisessa työskentelytavassa on iso ero suuriin tietovaraston rakennusprojekteihin verrattuna. Nopeaa reagointia, ketterää räätälöintiä ja suoraan asiaan menemistä – siitä olen nauttinut. Loppujen lopuksi data on aina dataa, oli asiakas millä toimialalla tahansa, Eliasson sanoo.

Tietovarastointia parannetaan jatkuvasti ja hyviä käytäntöjä hiotaan matkan varrella. Hitaita prosesseja ja raskaita rakenteita pyritään välttämään.

– Tietovarastointi ei ole meillä projekti, jossa on alku ja loppu, vaan pikemminkin matka, joka ei pääty koskaan. Tämä on strateginen ohjelma, jossa kehitettävää on jatkuvasti maailman muuttuessa, Havola sanoo.

Kaupan alan murros on jo todellisuutta

Tulevaisuus päivittäistavarakaupan alalla näyttää muutosten temmellyskentältä. Verkkokauppa ravistelee alaa ja uusia myyntikanavia ilmestyy jatkuvasti. Orklalle se merkitsee siirtymistä lähemmäs kuluttajaa.

– Asiakkaat valitsevat, mistä haluavat ostaa, ja myyntikanavat pirstaloituvat sen mukana. Meidän pitää tehdä tämä kaikki mahdolliseksi kuluttajille ja varmistaa, että tuotteemme löytyvät helposti myös verkosta ja hakukoneista.

Tavoitteena Orklalla on laajentaa jatkuvasti datan käsittelyä ja hyödyntää datan tarjoamia mahdollisuuksia. Tietovarastointi syvenee tiedolla johtamiseksi, askel askeleelta.

– Vielä on paljon työtä tehtävänä, Havola sanoo.